2 lutego 2014

Pozycje podczas karmienia piersią


Dzisiaj zupełnie z innej beczki :)

Jak zapewne wiecie całkiem niedawno urodziłam synka i bardzo chciałam karmić go piersią. W moim przypadku było to niemożliwe ponieważ pokarm nie chciał się zbierać i mały był ciągle głodny więc już w szpitalu zaczęłam go karmić butelką. Po wyjściu ze szpitala mój organizm chyba się obudził i nagle moje piersi zrobiły się obolałe i nabrzmiałe. Postanowiłam małego dostawiać do piersi ale mały pił tylko to co leciało szybko a póżniej marudził, bo był głodny. Niestety moje dzieci są leniwe jeśli chodzi o jedzenie i muszą dostać wszystko szybko bez wysiłku. 

Tym postem chciałabym pomóc wszystkim młodym matkom, które dopier uczą się przystawiać dziecko do piersi i mająmożliwość karmienia. Bardzo Wam zazdroszczę. Mi nigdy nikt nie powiedział, że są różne pozycje karmienia piersią i jak ważna jest taka pozycja dlatego ja bardzo chcę pomóc innym kobietom aby nie miały takich problemów jak ja.

Teraz przechodzę do istoty mojego postu.

Pozycja w jakiej karmimy piersią jest bardzo ważna ponieważ sposób w jaki siedzisz lub leżysz powinien ułatwić dziecku uchwycenie piersi. Trzeba pamiętać aby dziecko trzymać blisko siebie gdyż brodawka nie może wysówać się dziecku z ust. Najważniejszą zasadą dobrej pozycji jest wygoda mamy. Najlepiej się ułożyć w taki sposób aby nie odczuwać bólu, napięcia lub zmęczenia.

Istnieje kilka podstawowych pozycji karmienia piersią, w których można wygodnie karmićpiersią. Trzeba wybrać tę najbardziej odpowiednią dla nas i naszego maleństwa. 

Naturalną pozycją jest kamienie na leżąco.


Połóż się na tym boku, przy którym jest pierś do karmienia, podkładając pod głowę poduszkę lub dwe (tyle ile potrzebujesz aby było wygodnie). Dla większej wygody karmienia na boku można włożyć międzu kolana poduszkę lub zwinięty koc. W tej pozycji możesz również karmić przeciwną piersią. W takiej sytuacji podeprzyj się na łokciu i obróć górną część ciała w kierunku dziecka. Możesz również dziecko ułożyć wyżej na twardej poduszce lub złożonym kocyku, tak aby jego usta były ułożone dokładnie naprzeciw brodawki. Karmienie w tej pozycji jest bardzo wygodne, szczególnie w pierwszych dniach karmienia piersią. Pozycja ta również bardzo dobra jest podczas karmienia nocą, gdy nie chcesz się całkiem rozbudzać. Wiele matek uważa, że jest to najlepsza pozycja do karmienia i karmi tak swoje pociechy przez wiele miesięcy.

Nigdy nie stosowałam tej pozycji (próbowałam) bo moje dzieci nie umiały uchwycić wtedy brodawki.


Karmienie na siedząco.



Karmiąc w tej pozycji musisz pamiętać o prostych plecach oraz płaskim oparciu stóp o podłogę. Nogi nie powinny być zbliżone do klatki piersiowej, biodra nie powinny się zsówać w dół w kierunku podłogi. Pomocna okazuje się wtedy poduszka, która ułożona na kolanach pozwala podnieść dziecko bliżej do piersi. Możemy również położyć poduszkę pod plecy lub barki aby utrzymać prostą pozycję. Możemy także dać poduszkę pod rękę którą podtrzymujemy dziecko w trakcie karmienia. Pamiętajmy aby nie odchylać się zbytnio do tyłu jak również nie pochylać się za bardzo nad maluszkiem. Swoje maleństwo ułożyć należy skośnie obejmując je ramieniem i przedramieniem.

Ja gdy zaczynałam karmić siadałam na fotelu i pod plecami miałam poduszkę o którą się opierałam, mojego szkraba kładłam na poduszce (takiej twardszej) i siadając na fotel podkładalam pod tyłek nogę. Ta pozycja była dla mnie najwygodniejsza. Jeśli siedzisz za długo na nodze to może zdrętwieć.


Karmienie na wznak.




Należy się położyć na plecach i dziecko ułożyć na swoim brzuchu. gdy brodawka znajdzie się już w ustach maluszka sprawdź czy maluch nie ma problemu z oddychaniem. Niektóre kobiety stosują tą pozycje aby poradzić sobie z nagłym wypływem pokarmu podczas pierwszych minut karmienia. Zdarza się, że w ten sposób karmią kobiety po CC. Jeśli chcecie karmić w ten sposób pamiętajcie o tym aby dziecko uchwyciło dużą część piersi a nie tylko samą brodawkę.


Karmienie w pozycji "futbolowej" (spod pachy)






Jeśli zdecydujecie się na karmienie w tej pozycji pamiętajcie o tym aby nóżki maluch znalazły się pod Waszą pachą a twarz zwrócona w Waszym kierunku. Najlepiej i najwygodniej położyć dziecko na poduszce. Należy wtedy złapać główkę dziecka jak "piłkę" i swobodnie przystawić do piersi przytrzymując jednocześnie kark i tułów dziecka. Ta pozycja zalecana jest szczególnie dla kobiet z dużymi piersiami a także dla kobiet o wklęsłych lub płaskich brodawkach, dla mam i słabo ssących noworodków, w przypadku kłopotów z brodawkami lub zastojem pokarmu, w przypadku dzieci, które mają problemy z uchwyceniem piersi.


Dwóch ostatnich pozycji nigdy nie próbowałam więc nie wiem na ile są pomocne w karmieniu piersią. Poniżej przedstawiam Wam plakaty jakie miałąm na sali, gdy byłam w szpitalu z moim maleństwem ja się urodziło.










Mam nadzieję, że komuś ten post pomugł i mógł się cieszyć wspaniałymi chwilami karmienia swojego maluszka. Pozdrawiam.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz